پرش به محتوا

انگیزه نامه چیست و چگونه نوشته میشود؟

  1. انگیزه نامه چیست؟ انگیزه نامه که به زبان انگلیسی Statement of Purpose (SoP) یا Motivation Letter خوانده میشود سندی است که به موجب آن متقاضی تحصیل در یک مرکز علمی در مورد انگیزه ها و دلایل خودش در مورد تحصیل در مقطع، رشته، دانشگاه و کشور خاص توضیحاتی به صورت غیررسمی ارائه میدهد که به یک انشاء شباهت دارد.
  2. حجم متن مورد استفاده: دانشگاهها و مراکز پژوهشی مختلف برای مقاطع مختلف قالب خاصی برای نوشتن انگیزه نامه دارند و تعداد کلماتی را بعنوان حداقل و حداکثر حجم مطلب تعیین میکنند. لیکن، در بعضی موارد ممکن است قالب خاصی وجود نداشته باشد و دانشجو یا متقاضی تحصیل بسته به سلیقه خود قالب و حجم مطلب را خود تعیین نماید. توصیه میشود از 500 تا 2000 کلمه در انگیزه نامه خود استفاده کنید.
  3. اهمیت انگیزه نامه: دانشگاه مقصد هیچگونه شناختی در مورد یک متقاضی ندارد و با اصل اعتماد به نوشته های خود وی در باره خودش اهمیت میدهد. توجه داشته باشید که افراد آکادمیک در دانشگاههای سطح بالا بر خلاف ما افراد کم حوصله ای نیستند و به دقت تمام متن را میخوانند و در مورد آن قضاوت میکنند.
  4. منحصر به فرد بودن انگیزه نامه: هر انسانی یک موجود منحصر به فرد است و انگیزه های معنوی او نیز ممکن است با دیگران متفاوت باشد. استفاده از انگیزه نامه های دیگران و برداشتن متن از سامانه های اینترنتی خلاف قانون و عرف است و اگر چنین اقدامی صورت گیرد ممکن است داوران دقیق آن را کشف و تمام شایستگی های متقاضی را زیر سوال ببرند و بخاطر این تخلف درخواست او را رد کنند.
  5. به چه نکاتی بپردازید: انگیزه نامه را با توضیح در مورد گذشته خودتان، سوابق تحصیلی و علمی، افراد و اتفاقاتی که نقطه عطف در زندگی شما بوده اند بپردازید و در مورد آرزوها و اهداف خود توضیح بدهید. دلایل علاقه خودتان به رشته مورد نظر را بنویسید و بگویید چرا خارج از کشور را انتخاب کرده اید. از جملات و عبارات بزرگان در نوشته خودتان یاد کنید و الهام بگیرید و بطور کلی ویژگیهای مثبت خودتان را بیان کنید. وارد جزئیات تحصیل خود نشوید و آنچه را که در رزومه و مدارک تحصیلی و گواهینامه های موجود قابل ملاحظه است در انگیزه نامه ردیف نکنید. یک انشای خوب بنویسید!
  6. نکات دستوری و ادبی در انگیزه نامه: توصیه میکنیم اگر زبان شما در حد متوسط است انگیزه نامه خود را به دست یک ویراستار زبده ادبیات انگلیسی بدهید تا برایتان ویرایش کند. اگر سطح تسلط شما کم باشد، انگیزه نامه شما با استفاده از کلمات ساده و ابتدایی بیشتر به انشای یک کودک دبستانی شباهت خواهد داشت. شاید بهتر باشد انگیزه نامه را خودتان به زبان فارسی نگارش کنید و بعد به یک مترجم خوب بسپارید تا متناسب با فرهنگ مقصد آن را با بیانی رسا به زبان انگلیسی ترجمه کند. توجه داشته باشید که ترجمه یک متن فارسی برای مترجم خیلی راحت تر از ویرایش یک متن انگلیسی ضعیف و مغلوط باشد!
  7. ما برای شما چه میکنیم؟ هر چقدر هم که انگیزه نامه شما خوب باشد، باز هم احتمال تغییر آن توسط کارشناس اعزام بر اساس دوره ای که برای شما تقاضا میکند وجود دارد. لطفا متن انگیزه نامه خود را به صورت فایل Word به ما بدهید تا امکان ویرایش آن وجود داشته باشد.