پرش به محتوا

نکاتی در باره نگارش پروپوزال تحقیقاتی دوره های دکتری و پسا دکتری

  1. توضیح: از انتخاب موسسه رویش و دانش برای کمک به شما برای گرفت بورس تحصیلی سپاسگزاریم. هدف ما موفقیت شماست چرا که نفع هر دو طرف در این موفقیت است. شیوه نامه های ما اگر چه ساده هستند ولی از نکات کلیدی در آنها غفلت نکنید.
  2. ضرورت: ممکن است در مواردی که عنوان پروژه مشخص و روش انجام آن قبلا تعیین شده است نیازی به ارائه پروپوزال تحقیقاتی نباشد، لیکن در مواردی نیز از متقاضی خواسته میشود خودش موضوع تحقیق آینده خود را تعیین و در این رابطه پروپوزال تهیه نماید.
  3. موضوع پروپوزال: شما این توانایی را ندارید که برای دهها موضوع و برای ارائه به دهها استاد پروپوزالی سطح بالا تهیه کنید. توانایی هر فرد در تحقیقات محدود است و بهتر است در یک موضوع خاص تمرکز کنید. مسئولیت تشخیص موضوع به عهده خود شماست چرا که با توجه به تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد، پایان نامه ای که انجام داده اید، تکنیک هایی که وارد هستید، مقالاتی که منتشر کرده اید، دوره های فنی که دیده اید و اشرافی که به موضوعات مرتبط با رشته خودتان دارید هیچ کس محق تر از شما نیست.
  4. نکات مورد توجه در تهیه پروپزوال: پروپوزال شما میتواند مرتبط با پایان نامه قبلی شما باشد ولی به معنای تهیه چکیده از آن نیست! قطعا لازم است کار آتی شما چندین پله مترقی تر از کار قبلی شما، بسیار وسیع تر از آن، تخصصی تر و برازنده تحصیلات آتی شما آن هم در یک دانشگاه ممتاز اروپایی باشد. از پروپوزالهای دیگران که در اینترنت به وفور در دسترس هستند میتوانید الگو بگیرید ولی به هیچوجه کپی برداری نکنید که کاری نکوهیده است و در صورتی که شخص ارزیابی کننده احساس کند کار شما مصداق سرقت علمی است تمام زحمات شما به هدر میرود و درخواستهای بعدی شما در آن دپارتمان حتی اگر با صداقت کامل انجام شوند از دید آنها پنهان نخواهند ماند.
  5. ویژگی های یک پروپوزال خوب: پروپوزال باید ضمن ایجاز کار آتی شما را به روشنی توضیح بدهد. معمولا در ابتدا 6-4 صفحه با قلم لاتین 12 و با فواصل 2.5 سانتیمتر از حاشیه کاغذ کفایت خواهد کرد. بخش های زیر را در پروپوزال رعایت کنید:
    1. صفحه نخست: شامل عنوان پروژه و نام و نام خانوادگی شما
    2. چکیده
    3. مقدمه
    4. مرور منابع و یافته های موجود
    5. سوالات و فرضیه ها
    6. طراحی تحقیق (ابزارها، روش ها و….)
    7. فهرست منابع مورد استفاده
  6. اطلاعات بیشتر: برای دریافت اطلاعات و راهنمایی های بیشتر، به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.scribbr.com/research-process/research-proposal